Barako Bama notre Président! - Reisverslag uit Ségou, Mali van Robin Witmond - WaarBenJij.nu Barako Bama notre Président! - Reisverslag uit Ségou, Mali van Robin Witmond - WaarBenJij.nu

Barako Bama notre Président!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Robin

23 Januari 2009 | Mali, Ségou

Als ik me niet vergis heeft afgelopen dinsdag de inauguratie van Obama plaatsgevonden. Hoe ik dat hier weet? Wel, ik was onderweg en maakte aan het einde van de middag een korte stop in Siguiri, Guinée. Terwijl ik aan de straat stond, kwam er met veel kabaal een wagen voorbij met een gigantische luidspreker op het dak met muziek. Toen ik vroeg of het een feest was, vertelden ze dat het een viering is voor de nieuwe president. Mag ik een foto maken? Vol trots glunderend, door de belangstelling die ze van me kregen, werd er uitgebreid geposeerd. Toen ze weer terugkwamen bleek er nog een zwerm brommertjes de wagen te begeleiden, iedereen met hetzelfde T-shirt aan. Uitzinnig van blijdschap juichend, scanderend en toeterend. Ik vroeg of ze misschien een extra exemplaar hebben die ik van ze kan kopen. Zo vereerd als ze zich voelden heeft één van hen zijn T-shirt uitgedaan en beschikbaar gesteld. Over de prijs werden we het al snel eens. En toen moest ik natuurlijk voorop rijden in de parade en was het feest compleet. Toeterend en schreeuwend zijn we door de straten gereden. Mensen langs de straten stonden op van hun stoel en kwamen naar de straatrand om mee te juichen. En zo hebben we de nieuwe president gevierd. Onze president, ieders president lijkt het wel, zeker hier.
Na een half uur hadden ze er begrip voor dat ik onderweg ben en nog tot Bamako wilde komen die avond. We hebben elkaar hartelijk bedankt en als grootste vrienden elkaar uitgezwaaid. Wat was het ook alweer? Vrijheid, broederschap en gelijkheid? Zegt toch eigenlijk alles.

  • 23 Januari 2009 - 12:12

    Blagica:

    Heey schat, zo te lezen je vermaakt je prima. Ik hoef me geen zorgen te maken..hihihi! Het moet erg mooi daar zijn, gezien de foto's die je gemaakt hebt. Ik had gisteren met Marie daarover en we hebben besloten om zoiets te doen alleen tot Marocco dan.En wel met een auto!
    Hier is alles goed, Barbara heeft vandaag de laatste toets. Tot nu toe is goed, maar dat hoor je van haar.
    Stuur een beetje zon deze kant op, het is niet zo koud alleen regent veel.
    Kus van ons en doe voorzichtig.

  • 23 Januari 2009 - 14:54

    Wilma:

    Zo te horen is het en ervaring geweest om nooit te vergeten. En nou maar hopen dat Obama al dat getoeter waard is geweest. En zo niet: jij heb plezier gehad en daar gaat het nu even om.
    Liefs, Wilma
    p.s. komende week geen berichten van mijn kant. Ik lees wel weer als ik terug ben.

  • 23 Januari 2009 - 18:22

    Elena & Giulia:

    Elena zegt steeds "Nobin zien, foto Nobin zien". De kindjes en de mama's op de foto's vindt ze ook leuk. Alleen tegen de mannen op de foto's zegt ze zwarte piet. Waarop Giulia haar uitlegd dat het gewoon zwarte mensen zijn uit Afrika. Ach, je kunt het een meisje van twee niet kwalijk nemen.

  • 23 Januari 2009 - 18:35

    Marie:

    Nou Robama, jij bent altijd wel in voor een feestje dus mooi meegenomen. En nog een ereplaats in de optocht ook. Blagica en ik gaan een volgende keer mee, maar dan wel in een Jeep, met voldoende noodrantsoen en eigen bedden. Enne, oja dan gaan we alleen naar Marokko. Beetje avontuur en een beetje zekerheid.

  • 24 Januari 2009 - 10:50

    TO.:

    Hee Robin, even wat achterstallige info over je reis opgehaald, koste wat tijd maar dan heb je ook wat.
    Geweldig allemaal en mooie fotoos.Zorg dat het allemaal heel blijft en daarmee bedoel ik mens en techniek.

    Groeten, TO.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Na de deelname een jaar geleden aan de Amsterdam Dakar Challenge is het tijd voor een vervolg. Maar wat? Voor iemand die graag uitgedaagd wil worden en die tijdens de Challenge alle hoeken van de ring wel heeft gezien geen gemakkelijke opgave. De motorfiets is vorig jaar na 11.400 probleemloze kilometers vanuit Amsterdam, in bewaring achtergelaten bij de school in Serekunda, Gambia die als project gekoppeld was aan onze Challenge. In alle wijsheid afgelopen najaar besloten om vanuit Gambia Simone in Limbé, Kameroen op te zoeken. Met een blik op de kaart van West-Afrika meer dan genoeg uitdaging in het verkennen van een hele reeks exotische landen, landschappen, culturen en ervaringen met lokale bevolking. En nu maar afwachten of de Guzzi er ook zo over denkt!

Actief sinds 07 Dec. 2008
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 52198

Voorgaande reizen:

16 September 2015 - 01 November 2015

Deze keer richting het Oosten

11 Januari 2009 - 17 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: