Stukje door Zwitserland - Reisverslag uit Mamou, Guinea van Robin Witmond - WaarBenJij.nu Stukje door Zwitserland - Reisverslag uit Mamou, Guinea van Robin Witmond - WaarBenJij.nu

Stukje door Zwitserland

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Robin

19 Januari 2009 | Guinea, Mamou

Dag allemaal. Ben ik weer. Ik was eigenlijk van plan om wat achterstallige foto's bij te plaatsen en een poging te doen wat filmmateriaal toe te voegen, want dat is gisteren na twee pogingen niet meer gelukt. Heb besloten het niet eens meer te proberen vanavond, want internet is hier werkelijk baggertraag en de PC heeft zich al twee keer spontaan gereset. Ik was nog niet echt aan de gang en er is deze keer nauwelijks iets verloren gegaan. Ik zit inmiddels in een derde en laatste poging achter een andere PC. Een kort verslag dus. Gisteravond ben ik toch maar in Labé gebleven want het had geen enkele zin om nog verder te gaan. Toen ik uiteindelijk terugkwam in het hotel, was het al bijna donker en heb ik een rustige avond in het hotel gehad. Na wat boodschappen vanmorgen in het stadje, die gisteren niet konden omdat het zondag was, richting Pita vertrokken. De bedoeling was om vanuit Pita een ommetje naar het westen via Telimele, naar Kindia en dan naar Mamou te maken, maar zodra het hele stuk naar Kindia piste bleek te zijn ben ik na 10 km omgekeerd. De motorfiets is te zwaar om enig tempo te maken en het had weinig zin om weer de hele dag over dat stuk te doen. Daarmee ben ik dan toch maar naar die waterval gegaan waar ik langs was gekomen. De watervallen zijn toch één van de meest geroemde bezienswaardigheden hier. Ik heb het gevonden, een militair heeft me naar beneden begeleid en het was werkelijk prachtig. Een val van 60 meter die in het natte seizoen echt adembenemend moet zijn. In Dalaba heb ik een korte stop gemaakt en heb na enige hulp het goed verstopte en nauwelijks herkenbare toeristenbureau gevonden voor wat ansichtkaarten. De omgeving is bergachtig en ik heb zowaar eindelijk de banden van de motorfiets wat op hun kant gekregen. Prachtige stuurweggetjes. De heuvels rondom Dalaba zijn tot 1400 m hoog en dat is voor Afrikaanse begrippen reusachtig. Vandaar dat iedereen ernaast verwijst als: C’est comme la Suisse! De avonden zijn fris en de nachten zelfs koud. Heb gisteren mensen in het internetcafé overdag in een jas zien zitten. Ongekend.
Dus na slechts 200 km vandaag besloten mijn energie voor morgen te bewaren. Mamou heeft aardig wat voorzieningen en het volgende stadje zou 150 km verder moeten liggen, om half zes 's avonds te ver weg. Op zoek naar een plaats om te slapen, leek het hotel in het centrum het meest voor de hand. Eerst moest de patron wakker gemaakt worden. Ik probeerde hem uit te leggen dat ik op de binnenplaats de tent op zou willen zetten, maar hij leek me niet te willen begrijpen. Hij bleef aandringen dat het een kamer zou moeten worden. Nu moet ik zeggen dat de binnenplaats, net zoals de rest van het hotel, er niet erg aanlokkelijk uitzag. Wat kun je ook anders verwachten voor 5 euro voor een kamer. Maar toen ik me bewust werd van de tiental aasgieren die over het terrein aan het scharrelen waren heb ik me gauw laten overhalen. Het zou een kamer worden. Met badkamer! Nee, geen stromend water. Dus werd even later de emmer naar binnen gebracht. Gezien de algehele toestand van de kamer heb ik besloten de kamer her in te richten en nadat ik alles aan de kant had gezet en op elkaar gestapeld, paste de tent net op de vrije ruimte op de grond! Mark, je weet niet half hoe dankbaar ik ben om jou tent bij me te hebben. Voor de anderen: deze tent kun je overal neerzetten zonder haringen.
Nadat de tent was opgezet en ik de badkamer had uitgeprobeerd, toch weer de contactpunten gecontroleerd. Ze moeten nu toch wel een keer ingelopen zijn? Begin me af te vragen van welk materiaal die nokjes gemaakt zijn. Heb er bijna spijt van dat ik voor de reis geen elektronische ontsteking heb meegenomen met de puntjes als reserve. Was misschien toch een betere keus geweest want als de punten goed staan loopt het echt wonderbaarlijk zo mooi. Ach, heb nog genoeg reis voor de boeg om nog wat te experimenteren. De achterband trouwens was niet erg opgeknapt van de 320 km martelrit eergisteren. Had verwacht er nog wel enige tijd mee te doen maar misschien dat die in Bamako al "op" wordt verklaard. Zal in ieder geval het opbinden van de reserveband schelen. Moest er nog aan terugdenken hoe het zonder die wielasmoer in Bissau zou zijn afgelopen. Ik was daarvoor onderweg al in gedachten bezig de kansen - van het verder gaan zonder - in te schatten en niet echt van plan onvoorwaardelijk op zoek te gaan naar een ander in Bissau. Ach, als je de M6 borgmoeren goed aandraait, zal het toch heus niet zo'n vaart lopen? Wanneer gaat zoiets dan echt mis? Wel, de passing in de vork zal wel aardig op zijn donder krijgen, de wiellagers zullen er wel een keer uit liggen. Misschien kan ik de as borgen met een gaatje erdoor en een spie? De oplossing was zoals jullie hebben gelezen veel simpeler dan gedacht en echt een geschenk uit de hemel. Na de ervaring op de piste moet ik er niet aan denken dat het anders was afgelopen, want dat was onder die omstandigheden waarschijnlijk veel eerder misgegaan dan ik had kunnen voorzien.
Morgen hoop ik dat ik vroeg wakker word en op tijd kan vertrekken. Wordt tijd om weer eens een keer wat kilometers te gaan maken en ik zal proberen in één dag Bamako (Mali) te halen. Volgens mij zo'n 600 km en alleen maar mogelijk bij goede wegcondities. Ik heb al begrepen dat er een slecht stuk tussen zit. Ligt er helemaal aan hoeveel km dat zijn. En als niet, dan wordt de aankomst een dag later. Het is hier, net zoals waar dan ook tot nu toe eigenlijk, erg prettig verblijven, dus een straf is het niet.
Dank voor alle reacties, ook van Tessa. Foto's van dieren in het wild is wat lastig want meestal ben ik te laat als ik de camera tevoorschijn heb gehaald. Piet, ik heb onderweg nog een paar keer hartelijk om je metafoor gelachen, en waarschijnlijk heb je meer gelijk dan ik zou willen toegeven. Toen ik op die piste aan het buffelen was kon ik zelfs daaraan denken. REO, ruimte heb ik genoeg. Wat echt zou helpen is een donatie doen voor betere internetvoorzieningen hier in Afrika want het blijft behelpen. Over de snelheid zal ik niet teveel zeuren want meestal valt dat nog redelijk mee, maar dan heb ik het vooral over beeldschermen met de verkeerde resolutie, muizen die zodra je ze aanraakt de cursor van het scherm af doen verdwijnen en dan nog het ergste: toetsenborden waar de letters niet meer op zichtbaar zijn, toetsen die blijven hangen of die het juist na drie meppen pas doen, en niet te vergeten het vinden van de bijzondere tekens zoals @,',(,), enz. Elke keer weer een ontdekkingsreis op zich! Maar, als ik zover ben laat ik het je weten, dank je wel.
Nikola, sakav i jaz da pravam taa usporedba i nekije komadi stvarno bea kao na Lisec. Samo sto je Lisec iza cos! Dobil sam i od Lidija pred nekoj den poraki, hvala mnogu. Pozdrav i na vas nazad. A vecerva draga stvarno i od tebe poraka. Znaci stignuva.
En Apie, doe je best deze week. Zal duimen, ook hier, helpt altijd.

Welterusten voor nu, robin

  • 19 Januari 2009 - 22:05

    Wilma:

    Haha, mafkees. Je hebt toch wel foto's gemaakt van je "campingplaats" he? Zie het al helemaal voor me: ik zal en moet camperen, hoe dan ook.
    Nou ja, lag je in ieder geval wel super droog.
    Have fun,
    Greetz, Wilma

  • 20 Januari 2009 - 08:27

    Erik:

    Robin,

    Fantastisch, wederom een prachtig avontuur met veel gastvrije en interessante mensen. Prachtige foto's, ga zo door wij lezen je verhalen met veel plezier. Met verbazing las ik dat je gemiddelde snelheid af en toe overeenkomt met wat ik op de mountainbike red. Misschien een idee voor volgend jaar, zity je ook niet in de stress of je bezine kunt vinden!

    Succes bij de voortzetting en als je door de lolly's heen bent dan zullen we er een paar per express sturen.

    Ciao,

    Erik

  • 20 Januari 2009 - 10:12

    Ben:

    Hi Robin,
    tof dat je ons laat meegenieten van je omzwervingen. Ik weet dat het schrijven en plaatsen van de berichten best veel tijd kost maar het wordt zeer op prijs gesteld! Groeten, Ben

  • 20 Januari 2009 - 13:17

    Pieter:

    Robin,

    Leuk om te lezen dat een kleine opmerking je zelfs in Guinea doet denken en lachen. Je spontane keuze voor de naam van je site GuzziRobin (ik was toen bij je), impliceert een meer dan onbewuste kennis van het feit dat enige handigheid je niet ontbeert. Mijn beeldspraak was in jouw ogen bij deze keuze misschien latent, maar eigenlijk reeds manifest opgesloten in de naam GuzziRobin. Soms heb je alleen een hele goede gitarist nodig om je daarvan bewust te worden, al is de verbondenheid (Guzzi/Robin) meer dan je wilt toegeven. Je moet je echter wel achter de oren gaan krabben, als anderen aan je polsen gaan draaien om sneller vooruit te komen. Voor mij blijft het echter een genot om te lezen hoe je de motor op de weg houdt, ook al snap ik er meestal niets van. Wederom veel plezier bij alle niewe indrukken en tot de volgende halte.

    Groeten,

    Piet

  • 20 Januari 2009 - 17:47

    Jan S:

    Robin, Robin, wat een mooi verhaal, ik sluit me bij Wilma aan, "ik zie het (jou) helemaal voor me", en dan niet alleen dat camperen.
    Cool bleiben nah, auch wenn's heiss wird.

  • 20 Januari 2009 - 20:36

    Blagica:

    Hoezo, je tent in de kamer opzetten? Dat is pas camperen,zeg!
    Ik zou dat ook doen...liever zo, dan gezelschap van die aasgieren krijgen, alhoewel het zijn maar ook vogels (net als je kippen) hahahaha! Goed gedaan srcka.Heb je wel een foto gemaakt?
    Veel plezier en pas op je zelf.
    Kus van ons.
    Trouwens, je kippetjes doen prima! Ze staan iedere ochtend op ons te wachten.

  • 21 Januari 2009 - 07:33

    Inge Horvath:

    Dag Robin,

    Aan je verhalen te horen is het weer allesbehalve saai! Jongen, geniet ervan maar wees wel voorzichtig hè? Doei, liefs van Inge

  • 21 Januari 2009 - 10:43

    Brian:

    Dag Robin,

    Je vermaakt je weer prima lees ik. Goed om te horen. Als je gewoon 10-vingerig kan typen maakt het niet uit dat de toetsen wat vervaagt zijn. Misschien iets om aan te leren voordat je de volgende keer weer die kant op gaat. Hier gaat alles op zijn gebruikelijke manier zijn gangetjes. Thuis nog alles rustig en op z'n plaats. Goeie reis verder.

  • 21 Januari 2009 - 20:48

    Mike:

    he Robin, gefeliciteerd met de nieuwe US president. Heeft lang geduurd maar nu is het dan zo ver. Misschien dat je je beter kunt vinden in deze persoon. We zullen het zien. We blijven natuurlijk kritisch. Geniet van je berichten. Wij moeten het hier maar doen met de alledaagse sleur. Eigenlijk maar een dooie boel. Gelukkig dat jou berichten daar een beetje doorbraak in brengen. Ook fantastisch mooie foto's trouwens en zelfs een waar je zelf ook op staat ;). Succes, hou alles heel.

  • 23 Januari 2009 - 05:42

    Nikola:

    zdravo drugar
    kaj nas vremeto stana za vozenje.kaj tebe isto e dobro ,mislam deka na 15 stepeni e dobro aj pozdrav pa ke se cueme

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Na de deelname een jaar geleden aan de Amsterdam Dakar Challenge is het tijd voor een vervolg. Maar wat? Voor iemand die graag uitgedaagd wil worden en die tijdens de Challenge alle hoeken van de ring wel heeft gezien geen gemakkelijke opgave. De motorfiets is vorig jaar na 11.400 probleemloze kilometers vanuit Amsterdam, in bewaring achtergelaten bij de school in Serekunda, Gambia die als project gekoppeld was aan onze Challenge. In alle wijsheid afgelopen najaar besloten om vanuit Gambia Simone in Limbé, Kameroen op te zoeken. Met een blik op de kaart van West-Afrika meer dan genoeg uitdaging in het verkennen van een hele reeks exotische landen, landschappen, culturen en ervaringen met lokale bevolking. En nu maar afwachten of de Guzzi er ook zo over denkt!

Actief sinds 07 Dec. 2008
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 52194

Voorgaande reizen:

16 September 2015 - 01 November 2015

Deze keer richting het Oosten

11 Januari 2009 - 17 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: