Van de Jetro terug naar de ouwe Guzzi - Reisverslag uit Vinica, Macedonië van Robin Witmond - WaarBenJij.nu Van de Jetro terug naar de ouwe Guzzi - Reisverslag uit Vinica, Macedonië van Robin Witmond - WaarBenJij.nu

Van de Jetro terug naar de ouwe Guzzi

Door: Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin

31 Oktober 2015 | Macedonië, Vinica

Ik bel Mansour vanuit het hotel. Een uur later komt hij langs. Het is hem niet gelukt om de eigenaar van de motorzaak te bereiken. Hij vertelt dat het kan zijn dat hij voor de feestdagen de stad uit is. Morgen zal hij het opnieuw proberen. Ik ga met hem mee naar zijn huis. Het is maar twee straatblokken verderop. Ook bij hem in de straat is het vol met mensen. Het is feestavond en er zijn allerlei activiteiten, in en om de moskee. Mansour leidt me rond en stelt me aan iedereen voor. Maar de avond is vooral ook een ontmoetingsgelegenheid. Zo ontmoet ik zijn oude buurman die al dertig jaar geleden is vertrokken naar een ander, welgestelder deel van de stad. Maar deze avond is elk jaar een aanleiding om langs te gaan bij zijn oude buurt.
In de moskee zijn vrijwilligers druk in de weer om eten voor te bereiden en ik krijg ook een portie mee in een piepschuimen doos. Rijst met kip, altijd goed. Als ik terugloop naar het hotel zie ik dat echt alles dicht is en dat er weinig alternatief is om ergens te eten. Des te beter dat ik iets heb meegekregen.

De volgende dag gaan de festiviteiten op straat door. Optochten, gezwaai met vlaggen, volle straten met toeschouwers. Ik loop wat rond en observeer de gebeurtenissen. Op de televisie zie ik een live verslag vanuit de heilige stad Qom. Ook hier massa's mensen. Voor het hotel vraagt een man me wat ik er nu allemaal van vind. Het gemeenschapsgevoel wat het met zich meebrengt zie ik als positief, want daar lijkt het in ons land (en dan bedoel ik vooral de Randstad) nogal eens aan te ontbreken. Maar het dwangmatige gedrag wat ermee samengaat heb ik mijn bedenkingen over. Het blijkt dat hij zeker geen fan is van wat er gebeurt. Als ik vraag waarom hij dan hier staat is het antwoord dat zijn vrouw wilde komen kijken. Hij verveelt zich stierlijk en hangt wat rond. Tijdens mijn wandeling zie ik gelukkig ook mannen die niet meegaan met de manifestaties op straat en samen in een theehuis aan de waterpijp zitten. Of moet ik zeggen: in een waterpijphuis een kopje thee drinken?

Vroeg in de middag zijn alle activiteiten opeens beëindigd en ook de straten zijn plotsklaps leeg. Ik wil de motorfiets wassen maar alles is dicht dus ook de wasplaatsen. Van het hotel krijg ik een tuinslang met water en een bezem. Met de hand probeer ik zoveel mogelijk modder eraf te krijgen. Met alle energie die ik erin steek verbetert het eindresultaat. Daarnaast heb ik toch niks anders te doen. Als ik na twee uur poetsen klaar ben, bel ik Mansour nog maar eens om te vragen of hij nieuws heeft. Hij heeft inmiddels de eigenaar gesproken maar we kunnen niet eerder dan de volgende ochtend om half tien afspreken, bij de motorzaak. Ik loop nog wat door de stad maar ook alle bezienswaardigheden zijn dicht. Het positieve is dat er ook geen verkeer is en dat maakt het wandelen een stuk plezieriger. Gelukkig gaan eind van de middag de eerste winkels en eetgelegenheden alweer open. Dan ben ik vanavond voor eten tenminste niet aangewezen op de liefdadigheid van de moskee.

Na het ontbijt ga ik vol goede moed naar de motorzaak. Toch wel een beetje spannend hoe het zal aflopen. Ik heb niet veel alternatieven dan de winkel waar ik de motorfiets heb gekocht en ook de tijd is op wil ik nog een beetje normaal kunnen terugreizen. In de winkel begint het eerst met een heleboel beleefdheden over en weer maar na een paar koppen thee moeten we toch een keer tot zaken komen. Het onderhandelen was nog best een hoop gedoe want er waren natuurlijk allerlei redenen waarom alles nu anders was dan drie weken geleden. Maar uiteindelijk zijn we er uitgekomen. Interessant om te zien hoe Mansour het voor me opnam want ook hij vond dat de inruilwaarde niet teveel mocht zakken, want dat zou slechte reclame zijn voor alle toekomstige kandidaat-motorrijders.

Zodra alle formaliteiten zijn afgehandeld vertrek ik zo gauw mogelijk naar het busstation. Ik ben op tijd voor de middagbus naar de grensstad en dezelfde avond ben ik in bij hotel Derya in Dogubeyazit. De Guzzi staat onder het afdakje, zoals ik het heb achtergelaten.

Ik heb vijf dagen voor de terugreis naar Macedonië. Het is heerlijk om weer op de ouwe Guzzi te zitten. Maar het is inmiddels ook flink afgekoeld en heeft het geen zin om er langer over te doen dan nodig. En zo kom ik na vier dagen al aan, zonder grote noemenswaardigheden. Behalve dan die ochtend in Erzincan. Ik zit aan de ontbijttafel en de hoteleigenaar komt naar me toe. Of ik de motorfiets wil weghalen want die stond voor de etalage van de bank, twee deuren verderop. Buiten staan alle bankmedewerkers keurig te wachten tot de deur open gaat. Ik word echter opgewacht door de eerste klant die ondertussen op de Guzzi was geklommen waar hij een mooie zitplek had gevonden. Zo te zien had hij het naar de zin en totaal geen haast om van de troon af te komen.

Om op gepaste wijze deze reis af te sluiten, wil ik eindigen met een oneliner. Het was in Batumi, Georgië. We staan op het punt om elk ons eigen kant uit te gaan en Kees en ik mijmeren wat over de reis, hoe bijzonder het is om zo te kunnen reizen en vooral wat ons hierin zo aantrekt. Ik vat het gevoel samen en zeg:
Als ik in de vijftiende eeuw had geleefd, dan had ik Amerika ontdekt!
Grootspraak? Overmoed? Er is niemand die het kan zeggen.

  • 01 November 2015 - 00:09

    Dick:

    Hoi Robin,

    Welkom terug en dank voor het mooie verhaal!

    Tot snel,

  • 01 November 2015 - 16:41

    Brian:

    Dag Robin,

    Fijn dat je de Guzzi weer terug hebt en weer in Macedonie bent aangekomen.

    Ik heb je reisverslag met plezier, verwondering en bewondering gelezen.

    Waarvoor dank.

    Als onze afspraak nog staat zien we elkaar op 12 november in Rotterdam.

    Groeten,

    Brian

  • 02 November 2015 - 21:50

    Wil Witmond:

    BESTE ROBIN, ik ga nu alle verslagen lezen, op die manier heb ik een heel verhaal wat erg leuk zal zijn. Wat zal jij genoten hebben en veel gezien. Jij hoort van mij hoe ik het verslag vind. Wij hebben op het ogenblik veel andere zaken aan het hoofd. Hartelijke Groeten ook voor thuis , Theo en Wil.

  • 07 Juni 2016 - 15:24

    Jonathan:

    Hi Robin,

    Wat een mooie reis!

    Ik wil deze zomer ook op de motor door Iran. Een vraagje over de inruilwaarde.. Waarvoor heb je 'm uiteindelijk verkocht?

    Alvast bedankt voor je reactie!

    Groeten,

    Jonathan

  • 18 Juni 2017 - 20:05

    Lilianne:

    Hoi Robin,

    Op ons jaarlijks Guzzi treffen (2017) liet je mij het boek zien waarin jouw mooie reizen staan beschreven. Liel had haar brilleke niet bij zich, dusssss ik kon jammer genoeg niet alles goed zien. Je schreef deze site op een stukje papier zodat ik thuis op mijn gemak en met leesbril jouw verslagen kon inzien. Ik heb tot nu toe alleen de reis van 2015 gelezen en moet je eerlijk bekennen dat het een zeer avontuurlijke reis is met mooie ontmoetingen en prachtige natuur. Jaaaa als jij in de vijftiende eeuw had geleefd had jij Amerika ontdekt, zeker weten! Zoals ik al zei, je bent de geharde reiziger van het Labyrint.

    Komende week ga ik ook jouw andere verhalen lezen.
    Groetjes,
    Lilianne (Guzzi treffen)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Na de deelname een jaar geleden aan de Amsterdam Dakar Challenge is het tijd voor een vervolg. Maar wat? Voor iemand die graag uitgedaagd wil worden en die tijdens de Challenge alle hoeken van de ring wel heeft gezien geen gemakkelijke opgave. De motorfiets is vorig jaar na 11.400 probleemloze kilometers vanuit Amsterdam, in bewaring achtergelaten bij de school in Serekunda, Gambia die als project gekoppeld was aan onze Challenge. In alle wijsheid afgelopen najaar besloten om vanuit Gambia Simone in Limbé, Kameroen op te zoeken. Met een blik op de kaart van West-Afrika meer dan genoeg uitdaging in het verkennen van een hele reeks exotische landen, landschappen, culturen en ervaringen met lokale bevolking. En nu maar afwachten of de Guzzi er ook zo over denkt!

Actief sinds 07 Dec. 2008
Verslag gelezen: 6829
Totaal aantal bezoekers 52075

Voorgaande reizen:

16 September 2015 - 01 November 2015

Deze keer richting het Oosten

11 Januari 2009 - 17 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: